Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

De belangrijkste ranking factoren voor Google in 2009

  1. De belangrijkste tips op een rijtje
  2. Hoe schrijf je goede teksten?
  3. Hoe verzorg je de opmaak van uw website?
  4. Hoe optimaliseer je uw website?
  5. Top 10 van de belangrijkste ranking factoren volgens specialisten
  6. De belangrijkste ranking factoren voor Google in 2009
  7. Sitemaps genereren en fouten opsporen in uw website met A1 Sitemapgenerator
  8. A1 Keyword Research: fouten opsporen in uw website en de juiste zoektermen maken
  9. Websites analyseren en controleren met A1 Website Analyzer
  10. Het belang van een persoonlijke error 404 pagina

Eén van de meest toonaangevende websites op het vlak van zoekmachine optimalisatie is SEOMoz. In een onderzoek in 2009 bij 72 experts op het vlak van zoekmachine-optimalisatie werd gepeild naar de belangrijkste ranking factoren, m.a.w. de belangrijkste criteria om uw website hoog te laten scoren door Google.

(bron: http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors#ranking-factors)

  1. Keyword-specifieke factoren in de tekst van de pagina
  2. Ranking factoren op de pagina niet gerelateerd aan keywords
  3. Pagina-specifieke linkpopulariteit ranking factoren
  4. Op link-gebaseerde ranking factoren doorheen de ganse site
  5. Niet op link-gebaseerde ranking factoren doorheen de ganse site
  6. Ranking factoren gebaseerd op Social Media/Social Graph
  7. Ranking factoren gebaseerd op gebruiksgegevens
  8. Negatieve Ranking Factoren
  9. Factoren die de waarde van een externe link negatief beïnvloeden
  10. Geografisch bepaalde factoren

Keyword-specifieke factoren in de tekst van de pagina

1. Gebruik van het keyword ergens in de Title tag
66% - zeer groot belang

2. Gebruik van het keyword als eerste woord(en) van de Title tag
63% - groot belang

3. Gebruik van het keyword in de hoofd-domeinnaam (bijv. 1001tips.be)
60% - groot belang

4. Gebruik van het keyword ergens in de H1 hoofding tag
49% - matig belang

5. Gebruik van het keyword in ankertekst van interne links op de pagina
47% - matig belang

6. Gebruik van het keyword in ankertekst van externe links op de pagina
46% - matig belang

7. Gebruik van het keyword als eerste woord(en) van de H1 tag
45% - matig belang

8. Gebruik van het keyword in de eerste 50-100 woorden in de HTML op de pagina
45% - matig belang

9. Gebruik van het keyword in een sub-domeinnaam (bijv. links.1001tips.be)
42% - weinig belang

10. Gebruik van het keyword in de naam van de pagina URL (bijv. www.1001tips.be/de-goedkoopste-brandstof.asp)
38% - weinig belang

11. Gebruik van het keyword in de naam van de folder URL (bijv. www.1001tips.be/besparen/index.asp)
37% - weinig belang

12. Gebruik van het keyword in andere hoofding-tags (<h2> – <h6>)
35% - weinig belang

13. Gebruik van het keyword in Alt tekst van afbeeldingen
33% - minimaal belang

14. Gebruik van het keyword en het aantal herhalingen in de HTML tekst op de pagina
33% - minimaal belang

15. Gebruik van het keyword in namen van afbeeldingen op de pagina (bijv. keyword.jpg)
33% - minimaal belang

16. Gebruik van het keyword in <b> of <strong> tags
26% - minimaal belang

17. Keyword density formule (aantal keren dat het keyword gebruikt wordt gedeeld door het totaal aantal woorden op de pagina)
25% - minimaal belang

18. Gebruik van het keyword in List items <li> op de pagina
23% - uiterst minimaal belang

19. Gebruik van het keyword in “query parameters” in de URL (bijv. 1001tips.be/index.asp?keyword)
22% - uiterst minimaal belang

20. Gebruik van het keyword in <i> of <em> tags
21% - uiterst minimaal belang

21. Gebruik van het keyword in de Meta Description tag
19% - uiterst minimaal belang

22. Gebruik van het keyword in de extensie van de pagina (bijv. 1001tips.be/pagina.keyword)
12% - uiterst minimaal belang

23. Gebruik van het keyword in Comment tags in de HTML
6% - uiterst minimaal belang

24. Gebruik van het keyword in de Meta Keywords tag
5% - uiterst minimaal belang

Ranking factoren op de pagina niet gerelateerd aan keywords

1. Het aanwezig zijn van degelijke unieke inhoud op de pagina
65% - zeer groot belang

2. Recent zijn van de pagina
50% - matig belang

3. Gebruik van links op de pagina naar andere pagina’s in hetzelfde domein
41% - weinig belang

4. Aantal wijzigingen in de geschiedenis van de pagina (hoe vaak zijn er updates gebeurd)
39% - weinig belang

5. Gebruik van externe links op de pagina
37% - weinig belang

6. Query parameters in de URL t.o.v. statische URL’s
33% - minimaal belang

7. De verhouding code - tekst in de HTML
25% - minimaal belang

8. Het bestaan van een Meta Description tag
22% - uiterst minimaal belang

9. HTML validatie op basis van W3C standaarden
16% - uiterst minimaal belang

10. Gebruik van Flash elementen (of andere plug-in elementen)
13% - uiterst minimaal belang

11. Gebruik van advertising op de pagina
11% - uiterst minimaal belang

12. Gebruik van Google AdSense op de pagina
8% - uiterst minimaal belang

Pagina-specifieke linkpopulariteit ranking factoren

1. Keyword bevattende ankertekst vanwege externe links
73% - zeer groot belang

2. Externe linkpopulariteit (hoeveelheid en kwaliteit van externe links)
71% - zeer groot belang

3. Diversiteit aan link bronnen (links vanwege talrijke unieke domeinen)
67% - zeer groot belang

4. Pagina-specifieke TrustRank (of de individuele pagina links krijgt van vertrouwde bronnen)
65% - zeer groot belang

5. Herhaalde op algoritmes gebaseerde globale linkpopulariteit (PageRank)
63% - groot belang

6. Onderwerp-specifieke relevantie van externe link bronnen (in hoeverre externe links naar deze pagina komen van relevante pagina’s/sites over hetzelfde onderwerp)
58% - groot belang

7. Op keyword-gebaseerde ankertekst vanwege interne links
55% - groot belang

8. Plaats in de informatie architectuur van de site (waar bevindt zich de pagina in verhouding tot de globale hiërarchische structuur van de site)
51% - matig belang

9. Interne linkpopulariteit (links van andere pagina’s in het hoofddomein)
51% - matig belang

10. Hoeveelheid en kwaliteit van “Nofollow” links naar de pagina
25% - minimaal belang

11. Procent “followed” t.o.v. “nofollowed” links naar de pagina
17% - uiterst minimaal belang

Op link-gebaseerde ranking factoren doorheen de ganse site

1. Vertrouwen in het domein gebaseerd op de linkafstand van vertrouwhet domeinen (bijv. TrustRank, domein mozTrust, enz.)
66% - zeer groot belang

2. Globale linkpopulariteit van het domein gebaseerd op link algoritmes (bijv. pagerank van het domein)
64% - groot belang

3. Link diversiteit (gebaseerd op aantal en variëteit van unieke domeinen die linken naar pagina’s in dit domein)
64% - groot belang

4. Links vanwege autoriteiten/experts in de omgeving van een bepaald onderwerp (zoals het “Hilltop” algorithm)
64% - groot belang

5. Tijdelijke aangroei of terugloop van links naar het domein (hoeveelheid en kwaliteit van links binnen een verloop van tijd)
52% - matig belang

6. Links vanwege TLD (Top Level Domains) domeinen (bijv. .edu, .gov, .mil, .ac.uk, enz.)
47% - matig belang

7. Procent “followed” t.o.v. “nofollowed” links naar het domein
21% - uiterst minimaal belang

Niet op link-gebaseerde ranking factoren doorheen de ganse site

1. Site architectuur van het domein (of er op een intelligente manier een nuttige hiërarchie is ontwikkeld)
52% - matig belang

2. Gebruik van externe links naar geruputeerde betrouwbare sites/pagina’s
37% - weinig belang

3. Lengte van de domein registratie
37% - weinig belang

4. Domein registratie geschiedenis (hoe lang is het domein geregistreerd door dezelfde eigenaar, aantal keren vernieuwd, enz.)
36% - weinig belang

5. Server/Hosting Uptime (procent van de tijd dat de site beschikbaar is, normaal gaande naar 100% -)
32% - minimaal belang

6. Hosting Informatie (welke andere domeinen worden gehost op server/c-block van IP addressen)
31% - minimaal belang

7. Domein registratie wisselingen van eigendom (is het domein van eigenaar verwisseld in de tijd)
31% - minimaal belang

8. Opname van feeds van het domein in Google News
31% - minimaal belang

9. Gebruik van XML Sitemap(s)
29% - minimaal belang

10. Domein eigendom (wie registreerde het domein de geschiedenis ervan)
25% - minimaal belang

11. Domein registratie met Google lokaal
24% - uiterst minimaal belang

12. Domein “Vermeldingen” in tekst (vermeldingen in tekst, zelfs zonder directe links)
24% - uiterst minimaal belang

13. Opname van feeds van het domein in Google Blog Search
24% - uiterst minimaal belang

14. Vermeldingen/referenties van het domein in de Yahoo! Directory (buiten de waarde van de link zelf)
24% - uiterst minimaal belang

15. Vermeldingen/referenties van het domein in DMOZ.org (buiten de waarde van de link zelf)
23% - uiterst minimaal belang

16. Vermeldingen/referenties van het domein in Wikipedia (buiten de waarde van de link zelf)
22% - uiterst minimaal belang

17. Gebruik van Feeds in het domein
21% - uiterst minimaal belang

18. Vermeldingen/referenties van het domein in de Librarian’s Internet Index - Lii.org (buiten de waarde van de link zelf)
21% - uiterst minimaal belang

19. Domein Registratie met Google Webmasterhulpprogramma's (Google Webmaster Tools)
18% - uiterst minimaal belang

20. Activatie van Google’s “Enhanced Image Search” (image labeler, bestaat niet meer)
17% - uiterst minimaal belang

21. Gebruik van Security Certificates op het domein (voor HTTPS transacties)
14% - uiterst minimaal belang

22. Juistheid van mailadres/telefoonnummers bij de domein registratie
13% - uiterst minimaal belang

23. Vermeldingen/referenties van het domein in Google Knol artikels (buiten de waarde van de link zelf)
13% - uiterst minimaal belang

24. Gebruik van Google Search op het domein
6% - uiterst minimaal belang

25. Gebruik van Google AdSense op het domein
5% - uiterst minimaal belang

26. Gebruik van Google AdWords voor Ads die naar het domein verwijzen
5% - uiterst minimaal belang

27. Alexa Rank van het domein (onafhankelijk van huidig verkeer)
5% - uiterst minimaal belang

28. Compete.com Rank van het domein (onafhankelijk van huidig verkeer)
5% - uiterst minimaal belang

29. Gebruik van Google’s Hosted Web Apps op het domein
3% - uiterst minimaal belang

Ranking factoren gebaseerd op Social Media/Social Graph

1. Delicious data over het domein of pagina
21% - uiterst minimaal belang

2. StumbleUpon data over het domein of pagina
19% - uiterst minimaal belang

3. Twitter data over het domein of pagina
17% - uiterst minimaal belang

4. LinkedIn data over het domein of pagina
15% - uiterst minimaal belang

5. Facebook data over het domein of pagina
12% - uiterst minimaal belang

6. MySpace data over het domein of pagina
11% - uiterst minimaal belang

Ranking factoren gebaseerd op gebruiksgegevens

1. Historische Click-Through Rates van zoekresultaten naar de exacte pagina/URL
42% - weinig belang

2. Historische Click-Through Rates van zoekresultaten naar pagina’s op dit domein
39% - weinig belang

3. Zoekqueries naar de domeinnaam of het geassocieerd merk
36% - weinig belang

4. Gebruik van Query Refinement Post-Click bij een zoekresultaat
32% - minimaal belang

5. Gemiddelde tijd op de pagina
26% - minimaal belang

6. Data vanwege Google’s SearchWiki Voting, Ratings, Commentaren
19% - uiterst minimaal belang

7. Vermeldingen/referenties naar het domein in Gmail Emails
9% - uiterst minimaal belang

Negatieve Ranking Factoren

1. Cloaking (spamtechniek om hoger te komen in de zoekmachines, waarbij gebruikers en zoekmachines verschillende tekst te zien krijgen, of waarbij gebruikers omgeleid worden naar iets anders dan ze verwachten) met malafide bedoelingen
68% - zeer groot belang

2. Links verkrijgen via gekende link Brokers/Sellers
56% - groot belang

3. Links van de pagina naar web spam sites/pagina’s
51% - matig belang

4. Cloaking via user agent (op basis van de browser van een gebruiker, een omleiding doen naar een andere pagina die de gebruiker niet verwacht of wenst)
51% - matig belang

5. Regelmatige onbeschikbaarheid van de site door problemen met de server
51% - matig belang

6. Verborgen tekst door dezelfde kleur van tekst als van de achtergrond
49% - matig belang

7. Links van het domein naar web spam sites/pagina’s
48% - matig belang

8. Buitensporig herhalen van dezelfde ankertekst in grote aantallen externe links naar de pagina
46% - matig belang

9. Cloaking via IP adres (op basis van het IP adres van een gebruiker, een omleiding doen naar een andere pagina die de gebruiker niet verwacht of wenst)
46% - matig belang

10. Tekst verbergen met CSS door deze buiten het zichtbaar gedeelte op het scherm te positioneren
44% - weinig belang

11. Buitensporig aantal dynamische parameters in de URL (querystrings of queryparameters)
43% - weinig belang

12. Buitensporig aantal links vanwege sites die gehost worden op hetzelfde IP adres C-Block
41% - weinig belang

13. Links verkrijgen via manipulatieve Bait-and-Switch campagnes
41% - weinig belang

14. Keyword stuffing (overdadig herhalen van keywords) in de paginatekt
41% - weinig belang

15. Tekst verbergen met CSS display:none;
40% - weinig belang

16. Keyword Stuffing (overdadig herhalen van keywords) in de <title> tag
39% - weinig belang

17. Keyword Stuffing (overdadig herhalen van keywords) in de URL
37% - weinig belang

18. Links verkrijgen via manipulatieve Widget/Badge campagnes (zoals de “embed” tags op Youtube)
37% - weinig belang

19. Cloaking via detectie van ondersteuning voor javascript of rich media (op basis van ondersteuning van de browser voor javascript of rich media van een gebruiker, een omleiding doen naar een andere pagina die de gebruiker niet verwacht of wenst)
37% - weinig belang

20. Cloaking via detectie van cookies (op basis van cookies in de browser van een gebruiker, een omleiding doen naar een andere pagina die de gebruiker niet verwacht of wenst)
36% - weinig belang

21. Links verkrijgen via betalende directories van lage of bedenkelijke kwaliteit
36% - weinig belang

22. Buitensporig veel links van sites die eigendom zijn van dezelfde persoon
36% - weinig belang

23. Links naar de pagina van web spam sites of pagina’s
36% - weinig belang

24. Links naar het domein van web spam sites of pagina’s
34% - minimaal belang

25. Links verkrijgen van manipulatieve virale campagnes
33% - minimaal belang

26. Cloaking (omleiding) om de gebruiker een positieve gebruikerservaring te geven
33% - minimaal belang

27. Over-optimimalisatie via interne link ankertekst
32% - minimaal belang

28. Gebruik van “Poison” Keywords in ankertekst of externe links (bijv. koop viagra, porno termen, enz.)
32% - minimaal belang

29. Links verkrijgen via aankoop van oude domeinen en omleidingen
32% - minimaal belang

30. Buitensporig lange URL’s
30% - minimaal belang

31. Overmatig gebruik van keywords in ankertekst bij interne links in de footers op de pagina
27% - minimaal belang

32. Keyword Stuffing (overdadig herhalen van keywords) in de Meta Description tag
26% - minimaal belang

33. Links verkrijgen via aankoop van oude domeinen en toevoegen van links
24% - uiterst minimaal belang

34. Overmatig gebruik van nofollow in interne links met het oog op “pagerank sculpting”
24% - uiterst minimaal belang

35. Forum link building (links in handtekeningen in forums enz.)
22% - uiterst minimaal belang

36. Buitensporig lange Title tag
21% - uiterst minimaal belang

37. Keyword Stuffing (overdadig herhalen van keywords) in de Meta Keywords tag
15% - uiterst minimaal belang

Factoren die de waarde van een externe link negatief beïnvloeden

1. Domein uitgesloten door Google via de index voor web spam
70% - zeer groot belang

2. De ranking van een domein dat bestraft werd door Google via de index voor web spam
65% - zeer groot belang

3. De link wordt geacht “betaald” te zijn, eerder dan normaal bekomen
63% - groot belang

4. Het domein bevat links naar een belangrijke hoeveelheid web spam
52% - matig belang

5. Het domein heeft geen vertrouwde links bekomen
41% - weinig belang

Geografisch bepaalde factoren

1. Landcode top-level-domein (TLD) (bijv. .co.uk, .de, .fr, .com.au, enz.)
69% - zeer groot belang

2. Taal van de inhoud gebruikt op de site
63% - groot belang

3. Links vanwege andere domeinen naar het land of regio
60% - groot belang

4. Geografische ligging van het host IP adres van het domein
57% - groot belang

5. Manuele beoordeling door Google Ingenieurs en/of kwaliteit beoordelaars
53% - matig belang

6. Doelregio instelling in Google hulpmiddelen voor webmasters
52% - matig belang

7. Registratie van de site met Google Maps in het land of regio
45% - matig belang

8. Adres op de inhoudspagina’s van de site
41% - weinig belang

9. Adres geassocieerd met de registratie van het domein
35% - weinig belang

10. Geografische ligging van bezoekers van de site (land of regio vanwaar de meeste bezoekers komen)
30% - minimaal belang

11. Geo-tagging van pagina’s via metadata (bijv. Dublin Core Meta Data Initiative)
24% - uiterst minimaal belang

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zaterdag 26 juni 2010 om 15:12u
Auteur: Dries Hauwaert