Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

Optimaliseer uw website

  1. De belangrijkste tips op een rijtje
  2. Hoe schrijf je goede teksten?
  3. Hoe verzorg je de opmaak van uw website?
  4. Hoe optimaliseer je uw website?
  5. Top 10 van de belangrijkste ranking factoren volgens specialisten
  6. De belangrijkste ranking factoren voor Google in 2009
  7. Sitemaps genereren en fouten opsporen in uw website met A1 Sitemapgenerator
  8. A1 Keyword Research: fouten opsporen in uw website en de juiste zoektermen maken
  9. Websites analyseren en controleren met A1 Website Analyzer
  10. Het belang van een persoonlijke error 404 pagina

Doel van optimalisatie

Op plaats één staan in de Google zoekresultaten! Punt!

Het doel van optimalisatie is om uw website bovenaan te krijgen in de zoekmachines. Het is zeer belangrijk om de zoekmachine te leren kennen. De meest gebruikte en ook de eerlijkste zoekmachine is Google. Wij baseren ons daarom vooral op deze (fantastische) zoekrobot. Uit ervaring weten we dat de rest van de zoekmachines volgt

Uw website optimaliseren betekent dat je er gesneden koek van maakt voor Google. Je zorgt ervoor dat er geen obstakels zijn en dat Google onmiddellijk weet wat er moet geïndexeerd (=opgeslagen) worden.

Misschien denkt u dat we de wijsheid in pacht hebben, maar we geven u graag het bewijs dat onze technieken werken. Hieronder geven wij u een lijstje met zoekresultaten in Google. Klik gewoon op de zoekterm, en je krijgt het resultaat op Google te zien. Je zal zien dat we telkens zeer hoog scoren, nochtans met termen waar onze site niet specifiek voor is, t.o.v. sites bijv. van banken. Weet ook dat sommige pagina's nog niet langer dan zes maanden online staan.

Zoekterm Pagina Op aantal resultaten
langetermijn sparen 1 > 65.000
wisselkoers 1 > 800.000
online spaarrekeningen 1 > 48.000
internet spaarrekeningen 1 > 57.000
online sparen 1 > 328.000
verzorging paarden 1 > 644.000
ehbo paarden 1 > 39.000
hoefsmid 1 > 72.000
verjaardagswensen 1 > 61.000
alimentatiegeld 1 > 4.000
chocopasta 1 > 28.000

Er zijn ook altijd een aantal zoektermen waarmee het moeilijker is om bovenaan te geraken. Vaak heeft het te maken met grote concurrentie voor sommige zoektermen, of de pagina is onvoldoende lang online, of de pagina is niet of onvoldoende geoptimaliseerd.

Website-technieken om bovenaan te komen

1. De meta-gegevens

Hiermee bedoelen we de title, description en in iets mindere mate de keywords. Over het belang van keywords lopen de meningen nogal uiteen. Maar title en description zijn wel erg belangrijk. Beide moeten een weerspiegeling zijn van wat in uw tekst staat. Als je manueel uw title-description-keywords samenstelt, dan kan het best zijn dat je de verkeerde woorden gebruikt. Wij hebben een handige tool ontwikkeld waarmee je zelf title-description-keywords kan genereren op basis van een tekst of op basis van een URL als uw pagina al online staat. Je plakt eenvoudigweg je tekst in het formulier, je krijgt een frequentietabel met alle woorden van uw tekst (behalve lidwoorden, voegwoorden enz), je klikt aan welke woorden je belangrijk vindt en klaar! Je krijgt een mooie opsomming van woorden die je zo kan plakken waar nodig.

Enkele mythes die er heersen rond title en description.

  1. Mythe 1: het aantal karakters of het aantal woorden moet beperkt worden, voor title tot bijv 12 woorden. Wij hebben nog nooit kunnen vaststellen dat dit een nadelig effect zou hebben. Onze titles hebben vaak zeer veel woorden.
  2. Mythe 2: title moet beschrijvend zijn zodat de bezoeker ziet waarover het gaat. Is juist in die zin dat overbodige woorden zoals lidwoorden, voegwoorden enz, moeten vermeden worden omdat ze onnodig plaats innemen. Maar maak eens een deftige zin zonder lidwoorden en voegwoorden. Dus we komen weer tot een opsomming. Al onze titles zijn opsommingen. Ook hiervan hebben we nog nooit enig nadelig effect ondervonden.

Headers, lijsten, attributen, vet, ...

Zorg dat je in uw hoofdingen (koppen H1, H2, ... H6) zoveel mogelijk relevante zoekwoorden hebt staan. Herhaal die ook in "alt" attributen bij afbeeldingen en links. Zet belangrijke woorden ook in het vet. Zorg dat keywords voorkomen in links. Wij hebben een uitzonderlijke tool ontwikkeld om op basis van een keyword en een URL een diagnose te maken. Met de keyword bereik test krijg je heel wat adviezen over uw tekst.

Website-structuur

Zorg voor een logische websitestructuur. Geef uw URL's een beschrijvende naam waarbij je elk woord scheidt door een koppelteken. Bijvoorbeeld: hoe-schrijf-je-goede-teksten.asp in plaats van teksten-schrijven.asp.

Gebruik voor alle submappen en pagina's kleine letters. Google indexeert immers elke pagina met kleine letters. Als je een pagina hebt met hier en daar hoofdletters, riskeer je dat Google deze pagina tweemaal indexeert (éénmaal met uw letters, en éénmaal met allemaal kleine letters) en dit beschouwt als dubbele inhoud, en dat wordt bestraft.

Dubbele title tags in Google webmasterhilpprogramma's

Dubbele title tags in Google webmasterhilpprogramma's

Intern linken

  1. Zorg voor interne links naar uw belangrijkste pagina's. Hierdoor weet Google wat de belangrijkste pagina's zijn op uw site. Een mogelijkheid is om op elke pagina bovenaan een reeks links te zetten naar de verwante pagina's zoals boven dit artikel.
  2. Zorg dat de "ankertekst" van uw links uw belangrijke sleutelwoorden bevat. Maak dus geen link in de zin van klik hier maar wel zelf title-description-keywords genereren op basis van een tekst.
  3. Gebruik het attribuut rel="nofollow" voor links naar eigen pagina's die je niet wenst geïndexeerd te zien, bijv. links naar uw gebruikersvoorwaarden, disclaimer e.d. Het attribuut rel="nofollow" is ook bruikbaar in teksten die door andere gebruikers op uw website kunnen geplaatst worden, bijv. in commentaren. Met dit laatste voorkom je spam op uw eigen website.

Voorzie een sitemap op uw site

Ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het kan ook automatisch. Wij gebruiken het programma A1 Sitemap Generator van Microsys. Het kost zo'n 50$ maar het is zijn geld meer dan waard. Het scant uw website en maakt automatisch een sitemap. Zijn er problemen, dode of foute links enz, dan zie je die onmiddellijk. Ook externe links kan je laten checken. Je kan tot slot uw sitemaps onmiddellijk uploaden, en de belangrijkste zoekmachines pingen: melden dat er een nieuwe sitemap is. Mits een beetje scripting kan je makkelijk een sitemap-pagina aanmaken in html. Zie als voorbeeld onze sitemap.

A1 sitemap generator

A1 sitemap generator aan het werk

Gebruik Google webmasterhulpprogramma's

Google webmasterhulpprogramma's laat u toe om heel wat zaken op te volgen op uw site, fouten te ontdekken, dubbele metatags, geïndexeerde pagina's, crawlsnelheid enz. Het is bovendien gratis!

Gebruik Google Analytics

Met Google Analytics haal je een gratis "teller" in huis met ontelbare analysemogelijkheden. Zie hiervoor ons artikel over Google Analytics en de voordelen.

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zaterdag 26 juni 2010 om 14:12u
Auteur: Dries Hauwaert