Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

Gratis analyse van de bezoekers op uw website met Google Analytics

  1. Wat is zoekmachine marketing?
  2. Gratis analyse van de bezoekers op uw website met Google Analytics: een must

Meten is Weten!

Heel wat ondernemingen, KMO's en zelfstandigen weten niet dat ze GRATIS de beste website-analyse kunnen installeren op hun website. Velen gebruiken gratis tellertjes zoals Belstat of kleine programma's waarvoor moet bijbetaald worden bij de hosting firma. De gratis tellers hebben heel wat nadelen, en ook de betalende tellers zijn niet altijd een goede keuze. Daarom pleiten we ervoor om de teller te installeren van Google Analytics: gratis en zeer geavanceerd!

Nadelen van gratis tellers

  1. Iedereen kijkt mee. Als je website ocharme dagelijks 5 bezoekers krijgt, wat moet een potentiële klant dan wel denken.
  2. Vaak zijn gratis tellers niet beschikbaar in het Nederlands
  3. De periode waarop je cijfers kan vergelijken is vaak zeer beperkt: de laatste 30 dagen, de laatste 30 bezoekers, maandelijkse statistieken over maximum 1 jaar, waardoor je geen vergelijkingen kan maken tussen verschillende jaren.
  4. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen echte bezoekers en zoekrobotten. Zoekrobotten moeten uiteraard regelmatig uw website scannen, maar ze zijn waardeloos als potentiële klant.
  5. Per website heb je een nieuwe account nodig. Indien je meerdere websites bezit, kan dit erg vervelend zijn.

Voordelen van Google Analytics

De voordelen van Google Analytics zijn enorm.

  1. Het is volledig gratis
  2. Enorm uitgebreide analyses over meerdere jaren
  3. Beschikbaar in de eigen taal.
  4. Houdt geen rekening met fictieve bezoeken van zoekrobotten
  5. Zeer uitgebreide analysemogelijkheden van zoekwoorden, zoekmachines, trends, adwords, conversies (we spreken van een conversie wanneer een bezoeker op je website komt, en een actie uitvoert die voor jou waardevol is, zoals een aankoop, een offerte-aanvraag, een inschrijving op je nieuwsbrief) enz.
  6. Integratie met Adwords (het advertentieprogramma van Google)
  7. Met één account kan je meerdere websites analyseren.
  8. Zeer veel exportmogelijkheden naar bijv. Excel, zodat verdere analyses en grafische voorstellingen mogelijk zijn.
  9. Er zijn geen tellers zichtbaar op je site. Niemand kijkt dus mee.
  10. Je kan externen wel beperkte toegang geven tot je statistieken, bijv. om een potentiële partner te overtuigen.
  11. Zeer eenvoudig in gebruik
  12. Zeer veilig
  13. Een uitgebreide beschrijving van alle mogelijkheden of features vind je hier: http://www.google.com/analytics/nl-NL/features.html

Hoe ga je tewerk om Google Analytics te gebruiken?

Belangrijk is dat je een Google account hebt. De Google account op zich opent enorm veel mogelijkheden op alle mogelijke Google toepassingen die er bestaan. Met één account krijg je dus op zeer veel Google websites toegang, zoals Google Analytics, Gmail (een gratis e-mail-programma met zeer grote opslagcapaciteit), iGoogle (een gratis Google-startpagina waar je nieuws, games en zoveel meer kan toevoegen), Google hulpprogramma’s voor webmasters, enz.

Ga naar https://www.google.com/accounts/NewAccount?hl=nl om een nieuwe account aan te maken. Eens je die hebt kan je aanmelden bij Google Analytics.

Hier kan je aan de slag met Google Analytics: http://www.google.com/analytics/nl-NL/.

Wacht geen minuut langer. Heel wat potentiële klanten glippen door uw vingers. En onthoud: Meten is Weten!