Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

Sociale netwerken: zijn ze echt zo onschuldig?

  1. Startpagina sociale netwerken
  2. Sociale netwerken: zijn ze echt zo onschuldig?
  3. Poken: de nieuwe rage van 2009?

Wat is de zin maar vooral de onzin van sociale netwerken? Waarvoor worden ze gebruikt? Zijn ze echt zo onschuldig als iedereen denkt?

Iedereen die regelmatig met internet bezig is, heeft al wel eens een profiel aangemaakt op één van de bekende sociale netwerk-sites: Netlog, Facebook, Myspace, LinkedIn. Of op één van de minder bekende zoals Hyves, Virb (enkel in het Engels).

Ik heb er zelf ook enkele: eentje op Netlog, eentje op LinkedIn, eentje op Virb. Ik heb die profielen aangemaakt omdat ik dagelijks professioneel met internet bezig ben, en graag weet hoe die dingen werken. Alleen: eens ze aangemaakt zijn doe ik er nooit iets mee. Soms krijg ik hier of daar een uitnodiging, maar meestal is het van iemand die niks zinvol te bieden heeft, of van mensen die iets te verkopen of verkwanselen hebben.

Ik weet niet hoe het met jullie gesteld is, maar ik heb zoiets van: "Moet gans de wereld nu echt weten wat ik vandaag aan het doen ben?", of "Moet iedereen nu echt weten waarin ik geïnteresseerd ben?", of "Moet iedereen weten dat ik ander werk aan het zoeken ben?"

Ik begin er stilaan een zeer zeer onprettig gevoel bij te krijgen. Vooral jonge mensen weten echt niet goed waar ze mee bezig zijn. Iedereen gooit overal maar foto's en video's op, vaak van zeer compromiterende aard, zonder er ook maar een ogenblik bij stil te staan dat diezelfde foto's binnen pakweg 5 of 10 jaar, een zeer negatieve weerslag kunnen hebben op werk vinden, een loopbaan, om een lening af te sluiten, een verzekering af te sluiten.

Stel je voor: je hebt politieke ambities, je zit volop in een verkiezingscampagne, je wil burgemeester worden van je stad. Plots komt daar een slimme krantenjongen op de proppen met foto's van een netwerk-site, van het fuifbeest dat nu burgemeester wil worden. Leuk!

Ook voor criminele organisaties en individuen moeten de sociale netwerk-sites een bron van inspiratie zijn. "Vandaag is mijn nieuwe BMW M5 geleverd!" Allen daarheen!

En dan heb je gans de controverse rond privacy. Echt wel een hilarische situatie. Hoe meer privacy-commissies en privacy-wetgeving, hoe meer iedereen zijn privé-leven te grabbel gooit op het internet.

Wie wordt er uiteindelijk beter van? De sociale netwerken zelf? Zoals Facebook dat onlangs zonder dat gebruikers het goed beseften haar gebruiksvoorwaarden eenzijdig aanpaste, waardoor alle fotomateriaal gepost door leden, plots eigendom werd van Facebook. Het zal je maar overkomen: je post een prachtige vakantiefoto van u en uw lief op Facebook, en Facebook verkoopt die aan een reclamebedrijf voor een advertentie over de strijd tegen geslachtsziekten! Jij en je lief overal te zien op grote reclameborden, bussen, trams... "Denk na vooraleer te vrijen zonder condoom!" Ook Leuk!

Het internet wordt op deze manier één immense schroothoop van onnozelheden, gedateerde onzin, en betekenisloze rommel. Want wie kuist er zijn site ooit nog op? Wie haalt er zijn profiel weer af als hij het niet meer gebruikt?

Het internet, voor mij DE grootste uitvinding van de laatste 20 jaar, wordt aldus één grote vervuilde troep. Mensen leren maar nooit uit hun fouten: ze creëren iets prachtigs, en dan doen ze hun uiterste best om het binnen de kortste keren om zeep te helpen.

Hoog tijd voor de grote internet-spelers om orde op zaken te stellen!

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zaterdag 26 juni 2010 om 15:14u
Auteur: Dries Hauwaert