Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

10 tips om uw e-commerce website te doen slagen

  1. Startpagina webdesign
  2. 20 tips voor de klantvriendelijkste website
  3. 10 tips om uw e-commerce website te doen slagen
  4. Foto's op het internet
  5. Goed webdesign: basisprincipes anno 2009
  6. Hoe maak je promotie voor uw website?
  7. Foto's omzetten naar een spetterende video in een paar minuten!
  8. Een professionele fotopresentatie met Proshow Producer
  9. Website (laten) maken: op wat moet je letten?
  10. Een mooie graffiti-muur als achtergrond voor een fotoshoot
  11. Een mobiele website voor GSM maken en testen
  12. Betere prestaties met Photoshop
  13. Presenteren via Slideshare

Als je een website hebt of wil hebben, om producten online te verkopen, dan kan je vrij snel mislukken als je niet oppast. Wellicht maak je je website niet zelf, maar laat je die maken. Hier zijn 15 tips om je website tot een succes te maken.

1. Zorg voor uitvoerige productinformatie

Als je een product wil verkopen, zorg dan dat het product een zeer prominente rol speelt op je website. Toon uw producten in alle kleuren en vormen, zodat de bezoeker onmiddellijk weet wat je verkoopt. Geef van elk product de kleuren, de maten, het gewicht, de afmetingen, de specificaties, de verpakkingen, enz. Zo kan uw bezoeker kiezen, afwegen, vergelijken, net zoals je zelf in de supermarkt graag de dingen eens vastpakt, in je handen houdt, er eens aan ruikt, er eens in knijpt. Geef je bezoeker datzelfde gevoel...

2. Zorg voor een mooie presentatie van uw producten

Je weet zelf hoe leuk het is om langs etalages te wandelen, te keuren en te kiezen. Zorg dan ook dat uw producten uitgestald zijn zoals een "etalagiste" het zou doen. Zorg voor mooie foto's, leuke mannequins, juiste belichting, zuivere gedetailleerde en contrastrijke foto's. Vermijd pietepeuterige kleine foto's. Zorg voor een relatief klein formaat, maar ook voor een grote uitvergroting voor meer details. Toon meerdere foto's uit verschillende hoeken, in verschillende poses. Vooral bij kleren is dit laatste erg belangrijk.

Zorg ook voor goede kleurencombinaties in de lay-out van de website. Pas op met flash, want hoe mooi flash ook kan zijn, vaak voelen kopers zich minder zeker door animaties die ze niet kennen of niet verwachten.

3. Zorg voor duidelijk zichtbare contactinformatie

Zorg ervoor dat de bezoeker op elke pagina op een duidelijke plaats (koptekst, voettekst, kolom aan de zijkant...) uw contactgegevens vindt. Zorg voo réén of meerdere e-mail adressen, een contactformulier, telefoonnummer, faxnummer, adresgegevens. Al deze gegevens zullen de potentiële koper gerust stellen. Niks is verontrustender voor een bezoeker van uw website, dan niet te weten met wie of wat hij te maken heeft.

Een e-mail adres verdient veruit de voorkeur boven een contactformulier. Ikzelf heb over het algemeen geen al te goede ervaringen met contactformulieren, want ze hebben enkele ernstige nadelen:

  • je hebt altijd het gevoel dat er informatie wordt gevraagd die niet terzake is;
  • het is onpersoonlijk;
  • je weet nooit of de informatie is doorgekomen;
  • je weet nooit bij wie uw vraag terecht komt;
  • je krijgt vaak geen bevestiging van wat je doorgestuurd hebt;
  • of je krijgt wel een bevestiging maar je kan ze nergens deugdelijk opslaan;
  • je kan je vraag moeilijk in herinnering brengen.

Geef mij maar een doodgewoon e-mail adres. Je kan je verzonden bericht opslaan, opvolgen, in herinnering brengen enz. Zorg voor meerdere e-mail adressen indien nodig, zodat de bezoeker een vraag kan stellen over financiële zaken, maar bijvoorbeeld ook over technische aangelegenheden.

4. Maak de betaalprocedure zo simpel en kort mogelijk

Van zodra de koper zijn winkelmand heeft gevuld met zijn aankopen, moet je ervoor zorgen dat er snel en makkelijk kan betaald worden. Ideaal is dat er voor de "check-out", het zich begeven naar de kassa, slechts één pagina nodig is waar de koper zijn persoonlijke gegevens, zijn betaalkaartgegevens en de verzendgegevens ineens kan invullen. Maak hier niet onnodig veel tussenpagina's zodat de koper verward of gefrustreerd geraakt. Toon hem ter bevestiging alles wat hij heeft ingevuld vooraleer hij definitief moet doorsturen.

5. Vraag de koper niet om zich vooraf te registreren

Dit is een fout die zo vaak gemaakt wordt! Je komt op een website om iets te kopen, maar vooraleer je iets mag kopen, moet je een heleboel informatie over jezelf prijs geven. Stel je voor dat je naar een doe-het-zelf markt gaat, en dat je bij het binnen komen een formulier moet invullen, nog voor je iets hebt kunnen bekijken. Te gek toch? Dan ga je toch onmiddellijk weer buiten!

Vraag daarentegen aan de koper nadat hij zijn aankoop heeft gedaan of je zijn gegevens mag opslaan om zijn volgende koop makkelijker te maken. Zo krijgt hij het gevoel dat hij twee vliegen in één klap slaat. Als de aankoop vlot is verlopen, zal hij geen enkel bezwaar hebben om zijn gegevens achter te laten, want hij heeft toch al alles ingevuld.

6. Zorg voor een degelijke zoekmachine op uw site

Dan hebben we het niet alleen over simpelweg zoeken via één zoekvenstertje, maar ook via categorieën van producten, gerelateerde producten, gelijkaardige producten. Amazon is daarvan het best gekende voorbeeld.

Als je met zeer grote aantallen producten werkt, zorg ervoor dat de bezoeker zijn zoekopties kan filteren. Niks is frustrerender dan een product zoeken en 500 resultaten krijgen. Dit maakt de aankoopbeslissing alleen maar moeilijker.

7. Zorg voor een gebruiksvriendelijke, gedetailleerde winkelkar

Zorg dat de winkelwagen van de koper steeds makkelijk kan opgeroepen worden, of zorg ervoor dat ze steeds zichtbaar is. De koper moet ook makkelijk de hoeveelheden kunnen herzien, een product kunnen verwijderen, een product toevoegen. Toon in uw winkelkar steeds de volledige prijs, de BTW, de verzendingskosten en andere kosten. Het is niet leuk voor de koper om er pas bij het laatste stadium (de kassa) nog tientallen euro's verzendingskosten te zien bijkomen.

8. Zorg voor uitgebreide betaalmogelijkheden

Niet iedereen heeft een VISA kaart, niet iedereen heeft een PayPal account. Sommige mensen willen ook graag alleen maar betalen als ze het product en de factuur thuis hebben ontvangen. Persoonlijk vind ik dat PayPal nooit mag ontbreken, omdat het een stuk veiliger is, doordat je geen kaartgegevens moet versturen over het net.

9. Zorg voor een duidelijke navigatie

Draag er zorg voor om met eenduidige categorieën producten te werken. Maak geen categorieën waar geen of slechts twee producten in zitten, dat maakt een povere indruk. Als je een zoekresultaat toont, maak dan ook duidelijk via breadcrumbs of andere navigatietechnieken in welke categorie je het product gevonden hebt. Zo kan de bezoeker makkelijk naar de bovenliggende categorie gaan om daar rond te neuzen.

10. Geef duidelijke informatie over verzending en verkoopvoorwaarden

Zorg dat de koper precies weet hoeveel de verzending hem gaat kosten. Er zijn diverse calculators beschikbaar om een degelijke verzendingskost te berekenen.

Geef ook informatie over wat er gebeurt als er iets niet aankomt, als het te laat aankomt, als het product beschadigd is onderweg enz. Zorg dat de koper op zijn gemak is, dat hij niet het gevoel heeft een kat in een zak te kopen.

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op dinsdag 27 juni 2017 om 06:57u
Auteur: Dries Hauwaert