Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

Basisprincipes van goed webdesign anno 2009

  1. Startpagina webdesign
  2. 20 tips voor de klantvriendelijkste website
  3. 10 tips om uw e-commerce website te doen slagen
  4. Foto's op het internet
  5. Goed webdesign: basisprincipes anno 2009
  6. Hoe maak je promotie voor uw website?
  7. Foto's omzetten naar een spetterende video in een paar minuten!
  8. Een professionele fotopresentatie met Proshow Producer
  9. Website (laten) maken: op wat moet je letten?
  10. Een mooie graffiti-muur als achtergrond voor een fotoshoot
  11. Een mobiele website voor GSM maken en testen
  12. Betere prestaties met Photoshop
  13. Presenteren via Slideshare

De kracht van de eenvoud

Je kent ongetwijfeld dat frustrerende gevoel dat je krijgt als je op het internet aan het surfen bent: je zit op een site en je weet verdomd niet waar je eerst moet naar kijken, laat staan waar je moet klikken of zoeken wat je nodig hebt. De banners en de advertenties vliegen je rond de oren, er zijn niet gewenste geluiden te horen, er floepen popup-vensters open. Dan begin je toch maar te zoeken, en na hooguit enkel seconden ben je weer weg, je sluit de boel en je neemt de volgende site in de lijst die Google je heeft aangeboden als resultaat op je zoekopdracht.

Ontwerpers hebben de kwalijke gewoonte om zaken veel te ingewikkeld te maken, en hebben nog steeds niet door dat dit de bezoekers alleen maar frustreert. De bezoeker is DE maatstaf voor een website.

Op een goede website moet de bezoeker onmiddellijk kunnen vinden wat hij zoekt. Daarom moet een website eenvoudig zijn. Ook al kunnen er op de achtergrond de meest complexe routines draaien, in het zicht van de bezoeker moet het er overzichtelijk en leuk blijven uit zien. Een goed voorbeeld van een technisch complexe site die toch heel eenvoudig te bedienen is, is Netlog. De registratieprocedure is zeer eenvoudig, in kleine stappen ingedeeld, supermakkelijk en snel. Je kan onmiddellijk an de slag. De beheermodule is zeer overzichtelijk en aangenaam om mee te werken.

Ben je zelf van plan om een website te ontwerpen, of heb je plannen om een designer aan te spreken, kijk naar diens portfolio, zijn verwezenlijkingen. Je zal er heel wat van opsteken.

De gebruikservaring telt

Eenvoud betekent niet dat iets niet stijlvol kan zijn. Eenvoudig, stijlvol en ten dienste van de gebruiker, dat is belangrijk. Maak de vergelijking met je wagen: in de eerste plaats moet je er kunnen mee rijden, maar een mooie carosserie heb je er toch graag bij. Iemand maakt ooit de vergelijking met het hotel waar je op vakantie gaat: je wordt er aangesproken door een vriendelijke, knappe receptionist(e), je krijgt alle uitleg over hoe het er aan toe gaat, de incheckprocedure wordt u uit de handen genomen. Veel later verlaat je het hotel met een aangenaam gevoel. Je hebt meer gekregen dan je verwacht had.

Als je op een website zit waar je meer te weten komt dan je ooit verwacht had, dan zit je op een goede website.

Gebruiksvriendelijkheid of "Usability"

Het bergip usability is een zeer sterk begrip in de internetwereld. De grote goeroe op dat vlak is Jakob Nielsen (http://www.useit.com/). Zijn website trekt werkelijk op niks, maar de inhoud en zijn aanbevelingen hebben een weerslag op de grootste websites en de grootste bedrijven ter wereld. De man is steenrijk geworden door te zeggen hoe anderen hun website moeten maken.

Usability heeft te maken met effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid bij de bezoeker:

  • effectiviteit: bereikt de bezoeker zijn doel, krijgt hij antwoord op zijn vraag, vindt hij wat hij zoekt?
  • efficiëntie: gebeurt dit binnen een korte zoniet aanvaardbare tijdspanne?
  • tevredenheid: krijgt de bezoeker een aangenaam gevoel, is het prettig vertoeven op de site

Een website maken is een voortdurend afwegen van een groot aantal factoren. Hier zijn 10 gouden regels: (bron: http://www.w3use.nl/usability/goudenregels.html)

  1. Duidelijke herkenbaarheid van de bedrijfsinformatie
  2. Duidelijke en eenvoudige navigatie
  3. Snel ladende pagina's
  4. Een zoekfunctie (alleen bij grotere sites of databanken)
  5. De opmaak is zo dat elke website op elk scherm kan getoond worden. De teksten zijn leesbaar. Opmaak en inhoud worden gescheiden gehouden.
  6. Heldere korte teksten (zie verder)
  7. Duidelijk herkenbare informatieve hyperlinks.
  8. Mogelijkheden tot interactie met de gebruiker: offerteformulieren, reactieformulieren, vragen kunnen stellen, ...
  9. Toegankelijkheid: dit heeft vooral te maken met aanpassingen voor mensen met een handicap, zoals het voorzien van teksten bij afbeeldingen e.d.
  10. Spaarzaam en doelgericht gebruik van multimedia.

Leesbaarheid

Nog enkel gouden tips van onszelf:

  • zorg voor goede kleurcombinaties
  • genoeg contrast tussen tekst en achtergrond
  • zorg voor voldoende witruimte , maak het niet te druk
  • vermijd taalfouten
  • vermijd onverstaanbare afkortingen
  • vermijd pietepeuterige tekst
  • vermijd tekst enkel in hoofdletters, dat is zeer moeilijk leesbaar
  • zorg voor voldoende onderverdelingen en alinea's in lange teksten
  • zorg dat de informatie correct en actueel is

Het is wraakroepend hoe onleesbaar websites van gerenommeerde bedrijven zijn door webpagina's te maken met de kleinste letters die er bestaan, vaak in slechte kleurcontrasten.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de schermresolutie van de gebruikers. Voor websites met relatief beperkte inhoud en eenvoudige navigatie worden best twee kolommen gebruikt.

Websites met complexere inhoud verdienen 3 kolommen, waarbij de rechtse kolom gebruikt wordt voor randinformatie, ruimte voor logo's, korte actuele berichten, links enz. De middelste kolom (de inhoud) bevat gemiddeld 10 à† 13 woorden per regel. Dit is het resultaat van veelvuldige leestests bij gebruikers die aangeven dat deze regelbreedte de best leesbare tekst oplevert.

Kijk eens wat ik allemaal kan ?

Veel ontwerpers denken in de eerste plaats dat webdesign iets is waarmee ze hun "kunsten" kunnen tonen. Dit is in bepaalde gevallen wel eens nodig (een minderheid), vooral als er veel multimedia aan te pas komt.

Het gevaar van "Kijk eens wat ik kan" is dat er "domme blondjes" gecreëerd worden: mooie omhulsels zonder inhoud. Er is echter maar één maatstaf op het internet: de bezoeker.

Het moet uiteraard aangenaam zijn om te surfen. Maar de ornamenten, animaties en andere tierlantijnen, mogen nooit de bovenhand halen. Het is de inhoud die de bovenhand moet hebben.

Als eigenaar van een site ben je de leverancier van de grondstoffen. Als je geen "grondstoffen" bezorgt, dan kunnen webdesigners ook niet veel doen. Als de chef kok alleen een droge worst en een aardappel krijgt als grondstof, dan kan hij wel wat slagroom op de aardappel spuiten, en wat peper op de worst, maar het resultaat blijft nog altijd maar een droge worst en een aardappel.

Met andere woorden: als de eigenaar geen basismateriaal geeft, dan kunnen designers ook geen wonderen doen, en dan is de neiging groot om meer aandacht te besteden aan het omhulsel dan aan de inhoud. Dat is spijtig genoeg een veel voorkomende internet-ziekte.

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op dinsdag 27 juni 2017 om 06:57u
Auteur: Dries Hauwaert