Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

De Powernap: Wonderslaapje of Afwijking?

  1. Startpagina gezondheid
  2. Dynatonic: tegen vermoeidheid, pijn, stress, krampen, verminderde vitaliteit
  3. De Powernap: Wonderslaapje of Afwijking?
  4. Verkoudheden voorkomen
  5. Verkoudheden bestrijden

Groot was mijn verwondering toen ik vandaag kennis maakte met het begrip "powernap". Hoewel ik het begrip als dusdanig niet kende, doe ik het al jaren, meerdere keren per week. Mijn partner vindt het eerder een soort afwijking, zoals ik er wel meerdere heb. Ikzelf vond het ook wel wat eigenaardig, want vreemd genoeg kan ik op elke denkbare plaats mijn ogen sluiten en even een dutje doen. Ik moet soms zelfs oppassen achter het stuur, bij zonnig weer, zo net na de middag... gevaarlijk!

Powernap of Wonderslaapje

Maar nu stel ik vast dat dit geen afwijking is! Dat het zelfs een vaardigheid is die grote genieën zoals Da Vinci en Edison veelvuldig beoefenden. Ook voormalig president Clinton zou een vlijtige powernapper zijn. En geloof het of niet: bij de NASA zijn powernaps "standard procedure" bij piloten. Ik bevind me plots in zeer goed gezelschap. En dit na jaren achtervolgd te zijn geweest door het idee van een ernstige afwijking, waarbij verwensingen met de termen lui, slaapkop, dromer nooit veraf waren.

Wat is een Powernap?

Een powernap, ik noem het graag een Wonderslaapje, is een kort dutje van zo'n 10 à 20 minuten waarbij je eventjes helemaal weg bent. Daarna ga je weer aan de slag en voel je je precies tien keer effectiever dan ervoor. Ik doe het vaak in de vooravond, na de normale dagtaak en na het avondeten. Dan zet ik me nog enkele uurtjes achter de PC. Meestal binnen het uur krijg ik dan een soort appelflauwte, en dat is het signaal voor mijn Wonderslaapje.

Hoe doe ik het?

Ik schuif mijn (gemakkelijke) kantoorzetel achteruit, strek mijn benen helemaal uit, leg mijn hoofd tegen de leuning en doe mijn ogen dicht. Bang! Helemaal weg. Na enkele minuten (ik heb het echt nog niet getimed), ik vermoed tussen de 10 à 30, doe ik gewoon mijn ogen weer open, zet me recht en werk verder. Vaak nog ettelijke uren, zonder vermoeid te worden.

Test het uit voor jezelf!

Misschien heb je de aandrang om een uiltje te vangen ook al vaak gevoeld, maar heb je ertegen gevochten, omdat je bijvoorbeeld op het werk bent. Dan zit je als gevolg daarvan uren te suffen aan een taak die maar niet af geraakt. Ik zie het ook nog niet direct toegestaan worden door je baas op het werk, tenzij je 's middags een uur pauze hebt waarbinnen je je powernap doet. Maar als je thuis bent, dan kan je het gerust uitproberen. Het beste gaat het na de middag of na het avondeten in de vroege vooravond.

Je vindt wel wat literatuur en aanbevelingen hieromtrent. Ga maar eens googelen op "powernap". Sommigen zeggen dat je best even op je bed gaat liggen. Dat doe ik bijvoorbeeld niet, tenzij ik echt wil slapen. Bij mij lukt het het best in mijn kantoorzetel, in een gewone zetel, ja zelfs als passagier in de wagen. Ik blijf liefst rechtop. Je moet zelf een beetje uitzoeken wat je het beste ligt.

Maar wees er niet beschaamd over, heb er geen complexen over, en denk zeker niet dat je oververmoeid bent omdat je even een dutje doet. Ik gebruik ook geen wekker, zoals velen aanbevelen. Ik kom altijd wel vanzelf wakker. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik rechtop slaap.

Soms word ik gestoord in mijn thuiskantoor door één van mijn huisgenoten die plots de deur open steekt. Dat is voldoende om onmidddellijk klaar wakker te zijn. Soms hebben ze niet eens door dat ik een powernapje aan het doen was! Zalig toch.

Resultaat

Geloof het of niet, maar je hersenen werken daarna als een turbo! En dat kan je vaak nog enkele uren aanhouden. Dit artikel is geschreven na een powernap! Op een kwartiertje was het af.

Kan iedereen het?

Dat weet ik niet. Er is heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan rond powernappen. En de positieve resultaten worden telkens weer bevestigd. Maar of iedereen het kan is minder duidelijk. Ik vermoed dat het vooral bestemd is voor mensen van het rustige type, dat niet snel geplaagd wordt door stress. Ik kan me voorstellen dat zeer zenuwachtige drukke mensen het moeilijk voor elkaar krijgen.

Zijn er ook nadelen?

Het kan wel eens gebeuren dat je de powernap voorbij slaapt. Dat je dus langer slaapt dan het dutje dat goed voor je is. Dan kan je je wel eens mottig voelen het eerste half uur dat je weer wakker bent. Daarna gaat het wel weer stukken beter. Als je merkt dat je je elke keer weer mottig voelt na je powernap, dan is het wellicht niet goed voor jou.

Conclusie: doen!

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zaterdag 26 juni 2010 om 15:15u
Auteur: Ine Hillegoms