Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

Verkoudheden voorkomen

  1. Startpagina gezondheid
  2. Dynatonic: tegen vermoeidheid, pijn, stress, krampen, verminderde vitaliteit
  3. De Powernap: Wonderslaapje of Afwijking?
  4. Verkoudheden voorkomen
  5. Verkoudheden bestrijden

Het is weer herfst en onze weerstand krijgt het in deze donkere periode van het jaar hard te verduren. Verkoudheden zijn schering en inslag. Dat je verkouden wordt door in de tocht te lopen of van de koude is een fabeltje, een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt van mens op mens overgedragen, via de lucht (niezen), via lichaamscontact (handen schudden) of via besmette voorwerpen. Op ongeveer alle voorwerpen die een verkouden persoon aanraakt blijft het virus achter, wanneer een gezond persoon dit voorwerp aanraakt kan hij of zij zichzelf besmetten door in z’n ogen te wrijven of aan z’n neus te komen. Onze slijmvliezen zijn zeer gevoelig voor het virus, daarom contact met mond, neus en ogen proberen te vermijden in periodes waar veel verkoudheden voorkomen.

Iemand met verkoudheidsymptomen is besmettelijk vanaf dat de eerste klachten ontstaan en de incubatieperiode (periode tussen besmetting en uitbreken van de ziekte) is 2 à 3 dagen.

Gezonde tips om verkoudheden te voorkomen

  • Sport een half uurtje per dag. Een wandeling in de natuur doet wonderen, ook bij fris weer. Bewegen met mate. Overdaad schaadt want wie zijn grens overschrijdt wordt dan weer gevoelig voor virussen.
  • Zoek indien mogelijk de zon op. 15 minuten zonlicht per dag bezorgt ons vitamine D die de aanval van virussen en bacteriën aanzienlijk afremt.
  • Stop met roken. Rokers zijn tot 2 maal gevoeliger voor verkoudheden.
  • Vermijd warme ruimtes waar veel mensen bij elkaar zijn. Virussen verspreiden zich via vochtdruppeltjes in de lucht. Mensen die niezen en hoesten kunnen je besmetten. Waar mensen dicht op elkaar zitten in slecht geventileerde ruimtes zoals bv bus, trein, tram, kantoor school of kinderdagverblijf is het besmettingsgevaar groot. Regelmatig verluchting bestrijd het besmettingsgevaar.
  • Hygiëne is belangrijk. Was regelmatig je handen met zeep. Virussen verspreiden zich via de handen naar neus, mond,… Reinig regelmatig deurklinken, telefoon, toetsenbord computer enz.
  • Zet airconditioning af . Via deze weg verspreiden de bijna 200 verkoudheidvirussen zich snel.
  • Hou je goed warm. Plotse kou verhinderen de witte bloedlichaampjes om een infectie te bestrijden.
  • Maak je eten wat pikanter door toevoeging van bv cayennepeper en andere kruiden zoals knoflook en uien.
  • Drink regelmatig een glas goed wijn of een glas whisky. Dit zou virussen tegenhouden.
  • Drink regelmatig kamillethee of rozenbottelthee. Kamille zuivert en rozenbottels bevatten extra vitamine C.
  • Tracht stress te vermijden. Stress vermindert de weerstand en maakt ons vatbaarder voor virussen. Yoga zou een aanrader zijn die zowel ontspannend als lichaamsversterkend werkt.
  • Neem extra vitamines vb vitamine C. We nemen gedurende deze periode “dynatonic”. Deze vitamine werkt zowel in op de fysieke als geestelijke toestand van de persoon.
  • Verwen U af en toe eens met een sauna of infraroodsauna. Door het zweten wordt het lichaam gezuiverd van gifstoffen en verhoogt de weerstand.
  • Wisselbaden met warm en koud water zijn dan weer bevorderd voor het opbouwen van een natuurlijke weerstand tegen verkoudheden.
  • Neem Echinacea. Dit is een homepathisch middel dat de weerstand tegen griep en verkoudheid sterk doet toenemen.