Logo 1001 tips

Sitehosting - Your hostingpartner for ever!

 

Vorige pagina

Het eerste moeilijk moment

  1. Startpagina stoppen met roken
  2. Stel een persoonlijke lijst op over je rookgedrag
  3. Waarom begon ik te roken?
  4. Waarom rook ik?
  5. Inzicht krijgen in wat roken met ons doet.
  6. Waarom stoppen met roken?
  7. Waarom het stoppen met roken uitstellen?
  8. De voorbereiding tot het stoppen met roken
  9. Het eerste moeilijk moment
  10. Hulpmiddelen om te stoppen met roken
  11. Gouden tips om te stoppen met roken

Niettegenstaande ik mij zeer goed voorbereid had, kreeg ik dezelfde dag nog een eerste moeilijk moment. Een duivel in mijn hoofd fluisterde constant: “ik wil een sigaret” Ik  werd er heel verdrietig van. Ik wist dat deze momenten er zouden aan komen want reeds vroeger deed ik meermaals verwoede pogingen om te stoppen met roken.

Vroeger werd ik boos bij de gedachte dat ik mijnverlangen naar een  sigaret niet meer kon bevredigen. Ik werkte mijn frustratie uit op mijn omgeving. Ik dreef die situatie op de spits tot dat ik opnieuw sigaretten ging halen.

Nu wilde ik kost wat kost slagen om te stoppen met roken. Ik probeerde niet in paniek te geraken.

Ik sprak mezelf moed in: “Dit waren de eerste tekenen dat de nicotine langzaam uit mijn lichaam aan het wegvloeien was. Deze lichamelijke afhankelijkheid duurt slechts een paar dagen. Een paar dagen kon ik het dus wel volhouden. Waarom nog verlangen naar iets wat ik eigenlijk niet meer wil. Nog even doorbijten en ik was er van af!

De goesting op een sigaret zal steeds verminderen en dit moeilijk moment is van voorbijgaande aard.”

Het “ik wil een sigaret” gevoel ging, tot mijn verbazing, even snel over dan dat het was opgedoken. De eerste hindernis was genomen en ik beloonde mezelf met een warm, goed geurend bad. Het leven is mooi zelfs zonder sigaretten!

Tips om door een moeilijk moment te komen:

    • Wees je bewust en bereid je voor dat dergelijke moeilijke momenten komen
    • Denk aan de redenen om te stoppen.
    • Het is jou beslissing en kom nooit meer op die beslissing terug.
    • Weet dat het “ik wil een sigaret-gevoel” van voorbijgaande aard is en steeds minder en minder zal voorkomen.
    • Spreek met iemand over je gevoelens. Dit lucht op.
    • Tracht actief bezig te zijn: ga wandelen in de natuur, doe aan sport,..
    • Drink een glas water.
    • Beloon jezelf met een ontspannende douche of een verkwikkend bad.