Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

40 Tips voor een Top Presentatie

  1. Startpagina computer
  2. 4 gratis programma's om PDF-documenten te maken
  3. Gratis foto's voor websites en presentaties
  4. 10 Maal Toveren met Tekst
  5. De 10 Hoofdzonden van de tekstverwerking (en enkele remedies)
  6. Word 2007 werkt niet meer en crasht

  7. Printopdracht Verwijderen of Annuleren Lukt Niet

  8. Van Word naar Powerpoint met één klik
  9. 40 Tips voor een Top Presentatie
  10. Presenteren met Prezi
  11. Overschakelen van Office 2003 naar Office 2007

  12. Hoe een folder structuur op schijf afdrukken of opslaan?
  13. Hoe automatisch folders of mappen aanmaken op basis van tekst?
  14. Hoe meerdere bestanden tegelijk hernoemen?
  15. Hoe uw pc schoonmaken Ťn schoon houden?
  16. Animated Explanations: geanimeerde filmpjes, tutorials en instructievideos

  17. Voorwaardelijke Opmaak in Excel 2007 (presentatie en uitleg)
  18. Zwevende Gemiddelden van Google Analytics naar Excel

We hebben niet allemaal de vaardigheden van Bart Peeters of Koen Wauters. We hebben meestal ook niet zulke leuke dingen om te presenteren, laat staan de professionele omkadering. Dus als we een sublieme presentatie willen geven, moeten we onszelf behelpen.

Een presentatie heeft de spijtige neiging om eerder te mislukken dan om te lukken. Vooral als we er Powerpoint en een beamer (LCD projector) bij halen, is de kans zeer reëel dat we een modderfiguur slaan. Want ook beamers hebben de vervelende neiging om het te laten afweten op het "moment suprème" van uw presentatie.

Er is reeds veel geschreven over presenteren en hoe je het niet moet doen. Er is ook al veel plagiaat over gepleegd. Zo is er een interessant artikel met de titel "10 Presentatieflaters" dat je overal op het web tegenkomt. Interessant artikel hoor, maar je kan wel meer flaters slaan dan 10.

1. Wat is het doel van uw presentatie?

Je moet je een duidelijk en eenvoudig doel formuleren. Een presentatie kan veel doeleinden hebben, maar meestal heb je slechts één zeer specifiek doel voor ogen. Probeer dat voor uzelf te definiëren en af te lijnen. Zet het op papier tot je ermee tevreden bent.

Je zal direct vaststellen dat je verschillende klemtonen kan leggen. Voor sommige doeleinden heb je zelfs niet eens een beamer nodig (een nieuw product voorstellen), bij andere is dat bijna vereist (demo, grafieken, foto's, definities,...).

Doelen kunnen zijn:

  • uw publiek iets aanleren;
  • een demo geven over een nieuw product;
  • een demo geven over een nieuwe dienstverlening;
  • een verslag geven over een voorbije gebeurtenis: reis, event;
  • een verslag geven over een bedrijfsproces: jaarverslag, financieel verslag;
  • een nieuwe techniek introduceren;
  • enz.

Wie is uw publiek?

Ook dit moet je je goed afvragen. Heb je te maken met een jong publiek, of met senioren. Senioren kunnen al eens last hebben met kleine lettertjes, of met een te laag volume. Inhoudelijk zal je goed moeten aansluiten met de leefwereld van je publiek. Ga geen flauwe islam grappen vertellen als je weet dat er enkele imams in de zaal zitten.

Wat doe je voor de start?

Test de techniek

Er is niks zo stresserend als binnenkomen op de allerlaatste minuut, om dan vast te stellen dat de beamer niet werkt. Je krijgt een accute zenuwaanval, je kan niet rustig meer nadenken, je wordt rood als een kreeft, je zweet je te pletter. En dat alles nog voor de eigenlijke presentatie begint.

Zorg daarom dat je ruim voor de aanvang aanwezig bent om alles te testen.

Test of de beamer werkt, kijk na hoe je het toestel aanzet en bedient, controleer de aansluitingen, controleer of er geen waarschuwingslampjes branden (luchtfilter, lamp), controleer de geluidsinstallatie. Zit je met een zeer groot eenmalig event, met honderden luisteraars, zorg dan dat er een technieker in de buurt is die desnoods snel een lamp kan vervangen. Heb je je eigen beamer mee, zorg dat je steeds een reservelamp bij hebt.

Test de laptop of PC, als het niet de uwe is. Zorg dat je zowel op de computer als op de beamer hetzelfde scherm krijgt. Mogelijk moet je de resolutie van uw computerscherm aanpassen.Zorg dat je weet hoe je dat moet doen.

Heb je internet nodig?

Test de internetverbinding. Open één of meerdere browsers met verschillende tabbladen, waarin je de te vertonen webpagina's op voorhand klaar zet.

Zijn er pagina's bij waar je eerst moet voor inloggen, log dan alvast in op voorhand. Er is niks zo vervelend als paswoorden te moeten intypen met honderden ogen op u gericht. Gegarandeerd dat je je paswoord tijdelijk kwijt bent.

Filmpjes tonen

Test op voorhand of je filmpje dat op de memorystick staat naast je presentatie, wel getoond wordt op de laptop die je voor je krijgt. Als de juiste codex niet is geïnstalleerd op de laptop, dan zal je filmpje niet getoond worden. Als het even kan, gebruik Youtube, dat werkt altijd.

Weet hoe je moet schakelen tussen de drie weergavemodi

Met een laptop heb je drie weergave-toestanden:

  1. beeld alleen op laptop
  2. beeld alleen op de beamer
  3. beeld op beide (= juiste instelling)

Heel wat mensen, vooral de wat minder technisch aangelegden onder ons, weten niet hoe ze op een laptop moeten schakelen tussen die drie mogelijkheden. Je moet gewoon een toetsencombinatie indrukken, en telkens enkele ogenblikken wachten om de toestellen de tijd te geven om over te schakelen.

Welke toetsencombinatie vraag je dan. Welnu dat is op elke laptop weer iets anders. Alleen moet je gewoon even logisch nadenken: de combinatie staat immers op de toetsen aangegeven.

Op een laptop heb je een speciale "Fn" toets links onderaan het toetsenbord. De letters "Fn" zijn meestal in een andere kleur of met een kadertje er rond. Om hiermee een toesencombinatie te maken zoek je op het toestenbord van de laptop naar icoontjes of letters in dezelfde kleur of met hetzelfde kadertje rond. Ergens zal je een toets vinden met de letters "LCD" of met twee schermpjes. Dat is de combinatie om te schakelen tussen de drie weergavemodi. Je vindt hierover een uitstekende uitleg op deze pagina: Handige functies onder de Fn-toets.

Test de afstandsbediening en de afstands-presenter. Zo'n presenter op afstand (muis op afstand) is uiterst handig om uw presentatie te bedienen van in de zaal. Zo zit je niet vastgekluisterd achter je laptop en kan je met gans je lijf presenteren.

Beoordeel de zaal

Het is belangrijk om de akoestiek eens te testen, zeker als je muziek, geluids- of filmfragmenten gaat tonen. Zet de volumeknop alvast op het juiste niveau.

Zorg dat je weet hoe je de zaal kan verduisteren. Soms volstaat het om de overgordijnen te sluiten, maar in grotere zalen kan je te maken krijgen met ingewikkelde paneeltjes met dimmers en drukknoppen. Test uit welke combinatie van licht en duister het best is.

Is het niet te koud of te warm in de zaal. Ben je zelf niet te warm gekleed? Weet dat je tijdens het presenteren wellicht "warm" zal lopen. Het kan belachelijk overkomen als je tijdens je presentatie begint te strippen en je pull moet uittrekken of je stropdas losknopen.

Doe een generale repetitie

Je hebt alles getest, de beamer werkt, de laptop werkt enz. Je publiek loopt binnen en je start de eerste slide. Niemand kan de slide lezen! De unieke kleurencombinaties die zo mooi oogden op je kleine computerscherm, gaan totaal verloren op het grote scherm. Vermijd dergelijke situaties, want dan ben je bijna genoodzaakt om aanpassingen te doen, terwijl honderden ogen op u gericht zijn.

Als je een Powerpoint presentatie hebt gemaakt volgens de regels van de kunst, m.a.w. je hebt de presentatie volledig gebaseerd op één diamodel, of één webepaald thema, dan kan je door een ander diamodel of thema te kiezen, dit probleem snel oplossen. Heb je voor elke dia apart een thema gekozen, dan zit je nu wel met een zeer groot probleem.

Start de voorstelling eens, klik met de rechtermuisknop in het scherm en kies "Help". Daar vind je een heleboel handige sneltoetsen die je tijdens de presentatie kan gebruiken, zoals de Z-toets, de verschillende navigatie toetsen. Wist je dat je met de spatiebalk naar de volgende dia kon gaan? De spatiebalk is een stuk groter dan de andere toetsen.

Zorg voor een plan B

Als nu eens echt alles fout gaat en je krijgt die rotbeamer echt niet aan de praat, wat dan?

Je kan op voorhand best uw slides afprinten op overhead-sheets en een overhead apparaat achter de hand houden (of reserveren). Als de beamer het laat afweten, dan werk je maar met de overhead. Overheads hebben dat voordeel dat je makkelijker aantekeningen kan maken tijdens het presenteren.

Wat je eigenlijk altijd moet doen, is hand-outs afprinten. De indeling met drie dia's aan de linkerkant en schrijfruimte aan de rechterkant is de beste. Hand-outs (als je kan in kleur!) zijn een uitstekend redmiddel als de techniek faalt.

Tijdens de presentatie

Wat je zeker NIET moet doen?

  1. Zeer veel over jezelf of je organisatie praten (bedrijf, school, VZW), om te tonen hoe belangrijk je wel bent.
  2. De dia's staan aflezen.
  3. Overdadig veel animaties in je dia's stoppen.
  4. Je dia-presentatie onderbreken door op "ESC" te drukken, te bladeren door je dia's en dan weer aan te zetten. Dit is hoogst onprofessioneel.
  5. Bij gebruik van internet: ingewikkelde webadressen intypen in de browser, met foutpagina's als gevolg.
  6. Zeer veel (kleine) tekst tonen op één dia.
  7. Honderden grafieken tonen.
  8. Bij de eerste 5 dia's een uur blijven hangen en de laatste 50 dia's er op 5 minuten doorjaagen.

Wat je zeker WEL moet doen?

  1. Zorg dat je goed op de hoogte bent van je onderwerp. Jij moet de meest gemotiveerde luisteraar zijn van je eigen presentatie.
  2. Stel jezelf (en je organisatie) kort voor, dat mag gerust op een leuke manier (afhankelijk van het onderwerp natuurlijk).
  3. Geef je contactgegevens mee zoals telefoon, mobiel, e-mail, website, Facebook enz.
  4. Geef structuur aan uw presentatie
    1. zeg wat je gaat vertellen;
    2. vertel het;
    3. zeg wat je verteld hebt.
  5. Bereid je voor op lastige vragen: er is altijd wel een pipo in de zaal die het je lastig wil maken, gewoon omdat het in zijn natuur ligt. Stel jezelf op voorhand die lastige vragen, en bereid een gepast antwoord voor.
  6. Beperk animaties in je Powerpoint. Zorg voor een zachte dia-overgang. Veruit de aangenaamste dia-overgang is "Geleidelijk overvloeien". Het is de aloude techniek die je op TV ziet en die vroeger werd gebruikt bij professionele dia-vertoningen met twee dia-toestellen.
  7. Toon niet teveel dia's. Behoud een gunstig evenwicht tussen de dia's en uw eigen tekst.
  8. Houd de dia's eenvoudig. Hanteer het KISS principe. KISS staat voor "keep it simple and stupid", of "keep it simple, stupid!", of "keep it short and simple"
  9. Gebruik de toets "Z" (zwart) of "W" (wit) om de presentatie eens te onderbreken ZONDER op de "ESC" toets te drukken. De meeste presentators weten niet eens dat je gewoon door eens op de Z-toets te drukken, het scherm leegmaakt. Druk gewoon opnieuw op de Z-toets om verder te gaan. Door de voorstelling even te onderbreken, richt je opnieuw alle aandacht op jezelf, en haal je de toeschouwers even terug bij de les.
  10. Gebruik de rechtermuisknop om te navigeren tussen dia's. Er is altijd wel een luisteraar die vraagt om dia 25 nog eens te tonen. Ga dan niet in paniek op "ESC" drukken om door je dia's te snuffelen. Als je Powerpoint gemaakt is volgens de regels van de kunst, met duidelijke titels, dan kan je met de rechtermuisknop probleemloos naar andere dia's gaan.
  11. Gebruik de rechtermuisknop om via "Aanwijzeropties" aanwijzingen te maken op de dia via een pen of een markeerstift.
  12. Geef regelmatig gelegenheid tot vragen stellen. Beantwoord kritische vragen op een positieve manier. Als je het antwoord niet weet (omdat het bijv. duidelijk buiten de behandelde materie ligt), zeg dat dan ook en geef een antwoord dat je op voorhand hebt voorbereid, bijv. "Ik weet het niet, maar als we straks nog even de tijd hebben, zoeken we het samen eens op", of "Ik weet het niet, maar ik zoek het zeker even op, en ik stuur het antwoord later aan je door", enz. Draai niet rond de pot, uw publiek heeft het zo in het snotje.
  13. Werp zelf vragen op. Stel vragen aan je publiek om ze geconcentreerd te houden.
  14. Bij zeer lange presentaties: vat nu en dan eens samen zodat de luisteraars mee het overzicht behouden.
  15. Gebruik humor (afhankelijk van je onderwerp): je hoeft echt geen stand-up-comedian te zijn om hier en daar wat humor te verwerken, hetzij in je uitleg, hetzij via een leuke dia met een cartoon, gekke foto, hilarisch filmpje, enz. Pas wel op met humor bij zeer delicate onderwerpen zoals euthanasie, kindermishandeling, religieuze onderwerpen.
  16. Als je je presentatie combineert met internet: open op voorhand je browser en open verschillende tabbladen met de websites die je zal nodig hebben.
  17. Oefen je presentatie op voorhand in, terwijl je alles toont wat je wil tonen. Zo krijg je een idee van de timing. Misschien moet je je presentatie inkorten.
  18. Spreek je volledige presentatie op voorhand eens uit en neem ze op. Let erop dat je geen stopwoorden gebruikt, dat je niet teveel "euh" zegt, dat je vlotte overgangen hebt.
  19. Denk eens na over je lichaamshouding en over je kledij. Zorg dat je je daarover tenminste geen stress op de hals haalt. Is het niet te warm of te koud in de zaal. Tijdens het presenteren zal je het warmer krijgen!
  20. Toon voorbeelden.
  21. Vertel eens een verhaaltje tussendoor. Iedereen is gek op verhaaltjes.
  22. Doe inspiratie op bij andere presentaties. Kijk wat jezelf interessant en goed vindt. Wellicht zullen je toehoorders dat dan ook goedvinden. Kijk op Slideshare naar goede voorbeelden. Dit is er zo eentje: Simple Steps to Great Web Design. Let maar eens op de leuke manier waarop de presentator zichzelf voorstelt.
  23. Zorg voor een korte, kernachtige titel waarmee je je publiek razend nieuwsgierig maakt.
  24. Zorg voor hand-outs, liefst 3 per pagina met gelegenheid tot notities nemen, liefst in kleur.
  25. Als je internet gebruikt: zoom in en uit op belangrijke onderdelen van de webpagina. Dit doe je snel met de combinatie CTRL + muiswiel vooruit (vergroten) en CTRL + muiswiel achteruit (verkleinen).
Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op dinsdag 27 juni 2017 om 06:58u
Auteur: Dries Hauwaert