Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

Geen verpakking voor artikels in solden!

Ik was deze week in een gekende meubelwinkel in de streek. Ik zocht er een eenvoudig product om de meubelen thuis te boenen. We werden op een vriendelijke manier te woord gestaan door een dame die ons een goede uitleg gaf.

Omdat we het onlangs thuis al eens hadden over nieuwe slaapkamermeubelen, maakten we van de gelegenheid gebruik om eens de winkel rond te gaan en de slaapkamers te bekijken.

Onze aanvankelijk gunstige indruk door de goede uitleg van de dame en de ronduit mooie meubelen in de toonzaal, sloeg op het einde van ons bezoek compleet over naar negatief.

Klantvriendelijkheid: sluiten tijdens de middag

Om twintig voor twaalf werden zonder boeh of bah de lichten uitgedaan. We konden enigszins vermoeden dat de winkel dus zou sluiten rond het middaguur, maar daar hadden we het gissen naar. Een berichtje via een interne geluidsinstallatie kon er niet van af. Dus haasten we ons naar de uitgang uit vrees misschien opgesloten te worden in de winkel en er de eerste uren niet meer uit te geraken.

Waarom in godsnaam een meubelwinkel sluiten tijdens het middaguur? Dit is toch ronduit klanten buiten jagen!?

OK, iedereen eet tussen twaalf en één. Maar organiseer u dan met de collega's zodat er een minimale permanentie is tijdens de middaguren.

Klantvriendelijkheid: artikelen in afslag worden niet verpakt

We hadden gevraagd ons boenmiddel aan de kassa te leggen om het niet gans de winkel te moeten meeslepen. We zouden het dan betalen bij het verlaten van de zaak. Groot was mijn verbazing toen ik aan de kassa een blad met grote dikke letters geplakt zag bovenop de toonbank met de tekst "Artikelen in afslag of in solden worden niet verpakt!" Nu moet je weten dat de meubelzaak zelf zeer exclusieve meubelen verkoopt van Duitse makelij, waarvan je al blij mag zijn dat je buiten komt met een rekening onder de 10.000 €. Dan kom je aan de kassa en wordt er in je gezicht gesmeten dat je geen verpakking krijgt als je het aandurft iets te kopen in solden! Kan een stukje papier of een plastic zakje of een doosje karton er nu echt niet van af?

Klantvriendelijkheid: Bancontact kost je geld

Er hing ook nog een papiertje naast de bankautomaat met de tekst: "Voor bedragen onder 25 € wordt 25 cent aangerekend!". Ook bij het lezen van deze tekst dacht ik bij mezelf, waarom? Als je als zaakvoerder niet wil dat er betaald wordt via de bankautomaat voor zeer lage bedragen, zeg dat dan gewoon, of nog beter, laat het zo en spreek er niet over.

Besluiten en tips

  1. Ik denk dat je als zaakvoerder heel goed moet nadenken over het sluiten van de winkel tijdens het middaguur. Iedereen is tegenwoordig zodanig gewoon aan het feit dat winkels open zijn gedurende de ganse dag, dat het zeer klantonvriendelijk overkomt om mensen eruit te gooien twintig minuten voor de middag.
  2. Artikelen in afslag niet verpakken is een werkwijze die niks opbrengt, maar integendeel klanten een negatieve indruk geeft. Je vraagt je best af met zulke regeltjes of de baten wel opwegen tegen de negatieve indruk die je wekt. Vaak worden dit soort regeltjes ontworpen door iemand die weinig met klanten in contact komt. Spijtig genoeg blijven ze soms heel lang overleven in het bedrijf zonder dat iemand er zich ooit vragen over stelt.
  3. Betalen via een bankautomaat wordt door iedereen geacht gratis te zijn, ook voor kleinere bedragen. Het zal heus je winst- en verliesrekening niet negatief beïnvloeden als er zo nu en dan eens iemand een klein bedrag betaalt via de bankautomaat.
  4. Hoed je dus voor kleine regels en reglementen ten aanzien van uw klanten die eerder een negatieve invloed hebben op uw klant dan dat ze u iets opbrengen. Stel elke regel en elke procedure in vraag. Vraag je daarbij af of het sop de kool wel waard is.
Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zaterdag 26 juni 2010 om 14:17u
Auteur: Dries Hauwaert