Logo 1001 tips

Gratiszoekertjes.com

Vorige pagina

De 10 grootste oorzaken van stress op het werk

De grootste oorzaak van stress op het werk?
Simpel: de werkgever!

De zwaarst stresserende factoren op het werk worden veroorzaakt door de werkgever. Het management heeft de zwaarste verantwoordelijkheid in het vermijden van stress op het werk. Het is allemaal flauwekul als men komt aandraven bij de werknemer met relaxerende oefeningen, pauzes inlassen, gaan sporten, fitnessen enz. Zolang de oorzaken niet worden weggenomen, mag je zoveel relaxeren en fitnessen als je maar wil.

Uiteraard speelt de individuele stressgevoeligheid van de werknemer ook een rol. Persoonlijke problemen in de privésfeer kunnen een grote impact hebben op het werk. Maar aangezien we het hebben over stress-veroorzakers op de werkvloer, laten we de individuele stressgevoeligheid van de werknemer even buiten beschouwing.

We hebben de oorzaken van stress op de werkvloer ingedeeld in 4 categorieën. Deze categorieën zeggen de werkgever direct waar het schoentje knijpt.

1. Management

1. Foute hoeveelheid werk

Zowel teveel werk als te weinig werk kunnen behoorlijk wat stress opleveren.

2. Onduidelijk beleid

Werknemers weten niet waar het naartoe gaat met het bedrijf, de ene dag gaat het in deze richting, de andere dag in de tegenovergestelde. Hierdoor onstaat wantrouwen in het beleid en stress.

3. Onzekerheid over de carrière

Stress veroorzaakt door een gevoel van gelatenheid, hulpeloosheid, gebrek aan impact op de eigen carrière.

2. Systemen en procedures

4. Onderbrekingen waar je geen vat op hebt

Telefoons, collega's of bazen die voortdurend ongevraagd binnenvallen, dringende e-mails, onaangekondigde wijzigingen in het werk, ...

5. Onzekerheid over de inhoud van het werk

Nieuwe procedures, nieuwe werkwijzen, veranderingen op het laatste moment, ...

6. Gebrek aan controle over de job

Wanneer je echt niks meer te zeggen hebt over je eigen werk. Wanneer je vraagt "waarom moet ik dat zo doen" en je krijgt alleen het antwoord "Daarom!

3. Communicatie

7. Geen feed-back over wat goed of slecht is

Hierdoor raakt een werknemer elke richting kwijt en is hij voortdurend onzeker en angstig voor sancties.

8. Gebrek aan of totale afwezigheid van communicatie

Oorzaak van nog grotere onzekerheid en angst om dingen verkeerd te doen en gesanctioneerd te worden.

4. Persoonlijke ondersteuning

9. Wantrouwen en onrechtvaardigheid

Favoritisme, mouwvegerij van collega's die ook nog beloond wordt, terechtgewezen worden om niks, onterecht bestraft worden, achterklap en beledigingen van collega's ...

10. Geen appreciatie

Elk mens heeft graag appreciatie voor wat hij doet, al is het maar een schouderklopje, een eenvoudig "bedankt om dit op te lossen".

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zaterdag 26 juni 2010 om 14:17u
Auteur: Dries Hauwaert