Logo 1001 tips

Sitehosting - Your hostingpartner for ever!

 

Vorige pagina

Leiding geven en natural horsemanship

  1. Startpagina paarden en leiding geven
  2. Leiding geven en natural horsemanship
  3. Leiding geven: jezelf in vraag stellen
  4. Leiding geven: enthousiasme, passie, gedrevenheid
  5. Leiding geven: duidelijkheid en besluitvaardigheid
  6. Leiding geven: creativiteit
  7. Leiding geven: discipline, consequent zijn, doorzetten
  8. Leiding geven: mensen, empathie en veiligheid
  9. Leiding geven: leren leiden, zichzelf leren en anderen leren
  10. Leiding geven: doseren, uzelf overbodig maken, delegeren
  11. Leiding geven: samenwerken en tussen medewerkers staan
  12. Leiding geven: communicatie
  13. Leiding geven: wederzijds respect
  14. Leiding geven: vertrouwen
  15. Tips voor leiders

Om leiding te kunnen geven moet je uiteraard over bepaalde basiscompetenties beschikken. Je moet ook een missie en een visie hebben, je moet een strategisch plan kunnen uittekenen. Je moet beschikken over de nodige energie om het uit te voeren.

Maar dit is pas een basis. Deze eigenschappen alleen zijn niet voldoende om een team van medewerkers te inspireren, te motiveren en te leiden. Als wij het in onze gesprekken hebben over leiding geven, komt snel naar voor dat medewerkers niet voldoende gemotiveerd zijn, dat ze weinig initiatief nemen, dat de resultaten niet behaald worden, dat ze voortdurend moeten gestimuleerd worden, enz.

Het gaat direct om de anderen en niet om onszelf. Nochtans is leiding geven in de eerste plaats jezelf regelmatig durven in vraag stellen. Wat is mijn opdracht in het geheel? Waarom zou een medewerker zich door mij laten leiden? Veel antwoorden hierop vind ik terug in de omgang met mijn paarden en in Natural horsemanship. Meer nog, dankzij de paarden en natural horsemanship leerde ik dat je om een goede, natuurlijke leider te zijn, nog over andere kwaliteiten moet beschikken:

  • een natuurlijke, positieve en progressieve houding aannemen (durven te leren, durven anders te zijn);
  • over de nodige empathie beschikken, aandacht hebben voor de medewerkers maar zelf toch stevig in het zadel zitten;
  • zachtmoedig zijn maar toch assertief, streng en consequent zijn;
  • vertrouwen geven, leren accepteren en begrip tonen om tot resultaten te komen.
Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op zondag 3 december 2017 om 11:58u